Ik wil mijn bedrijf verkopen. Hoe pak ik dit aan?

Als ondernemer bent u ongetwijfeld een meester in het verkopen van uw product. Niet voor niets houdt u al jarenlang uw bedrijf rechtop. Maar een bedrijf verkopen, dat blijkt vaak andere koek. Omdat u niet alleen dat bedrijf verkoopt, maar ook uw passie, uw medewerkers en levenswerk. Emo en ratio kunnen elkaar dan al eens in de weg zitten. Deze drie cruciale vragen helpen u alvast op weg!
header_home_3
01

Is mijn bedrijf verkoopbaar?

Is uw bedrijf voor potentiële kopers aantrekkelijk genoeg om over te nemen?
Verschillende factoren kunnen hierin een rol spelen:
  • Verdient u zelf goed uw boterham als ondernemer?
    Als u nu geld verdient met uw bedrijf, dan zal ook de koper zijn boterham kunnen verdienen.

  • Heeft uw bedrijf groeipotentieel?
    Ook de koper heeft de droom of ambitie om het bedrijf te laten groeien. Hoe groter de kans dat de verkoper deze ambitie kan verzilveren, hoe groter de kans op verkoop Draag een gezond bedrijf met groeimogelijkheden over.

  • Bent u als eigenaar onmisbaar?
    Een koper loopt niet graag het risico dat het bedrijf na uw vertrek als een kaartenhuis in elkaar zakt. De continuïteit van het bedrijf is voor een potentiële overnemer van groot belang. Het voelt comfortabeler als er een team van competente mensen achter het roer staat in plaats van één.

  • Ben u zelf emotioneel klaar voor overname?
    Een bedrijf overlaten is een emotioneel beladen moment. U laat uw levenswerk los, verliest hierdoor een stukje van uw identiteit en moet op zoek naar een nieuwe maatschappelijke rol. Bent u hier klaar voor? Effen eerst dit emotionele pad vooraleer u aan het werkelijke verkoopproces begint.
02

Wie kan mijn bedrijf kopen?

Is intern geen opvolging mogelijk, dan kan de zoektocht naar een externe koper beginnen. Wie komt als kandidaat in aanmerking? De verschillende opties:
  • Investeerder
    Een deel van de onderneming wordt verkocht aan een investeerder om zo extra kapitaal te genereren. De kans is klein dat de investeerder na de overname het bedrijf zal leiden. Vandaar dat een dergelijke verkoop vaak gepaard gaat met een management buy-in/management buy-out. De ondernemer runt het bedrijf, de investeerder adviseert op de achtergrond.

  • Management buy-in kandidaat (MBI)
    Bij een MBI wordt het bedrijf (gedeeltelijk) verkocht aan een individuele partij van buiten het bedrijf. Dit kan zowel een startende als ervaren ondernemer zijn.

  • Concullega
    Het bedrijf wordt verkocht aan een ander bedrijf. Dit kan een concurrent zijn of een bedrijf dat op zoek is naar verbreding in de markt.
03

Wie is de juiste bemiddelaar?

Een bedrijf succesvol verkopen, het blijft een vak apart. Experten die dagdagelijks met deze materie bezig zijn, hebben dat vak meer dan wie ook in de vingers en dus zonder twijfel een streep voor.

Van Breda Advisory begeleidt u graag bij de verkoop van uw bedrijf. Omdat onafhankelijkheid ons hoogste goed is, schakelen we hiervoor de hulp in van een bemiddelaar die 100% uw belangen verdedigt. Van Breda Advisory verkoopt dus zelf geen bedrijven en legt nooit de rechtstreekse link tussen koper en verkoper.

Vergelijk een bemiddelaar met een vastgoedmakelaar die in opdracht van derden bemiddelt bij de verkoop van onroerend goed. Zo bemiddelt ook de bemiddelaar bij de verkoop van een bedrijf.

Van Breda Advisory gaat in samenspraak met u op zoek naar de juiste bemiddelaar. Deze zoektocht is in eerste instantie gebaseerd op drie vragen:

  • Heeft de bemiddelaar het juiste netwerk?
  • Heeft de bemiddelaar ervaring in verwante sectoren?
  • Is er een klik tussen de bemiddelaar en de verkopende ondernemer?

Plannen om uw bedrijf te verkopen? Ga voor expertise!

Laat u begeleiden door Van Breda Advisory.