Veiligheid VanBredaOnline

De veiligheid van uw bankgegevens is voor ons een prioriteit. Of u nu inlogt vanuit onze website of vanuit onze app, we doen er alles aan om uw ervaring op VanBredaOnline zo veilig mogelijk te maken. Wat betekent dit precies?

01

Veilig inloggen op VanBredaOnline

Hoe vermijdt u dat fraudeurs u naar een valse website lokken?

Hoe bent u zeker dat u bent ingelogd op de échte VanBredaOnline?

controleer het webadres: https://secure.bankvanbreda.be is het enige echte adres van VanBredaOnline. Geef onze website een plekje bij uw favorieten. Zo verhoogt u meteen ook uw gebruiksgemak. 

Wat mag u zeker niet doen? 
Laat u via geen enkel kanaal (e-mail, telefoon, sms, brief, sociale media, ...) afleiden naar een website om daar gevoelige informatie (zoals codes, rekening- en kaartgegevens) in te geven. Controleer altijd expliciet ons webadres.

Surf niet via zoekmachines zoals Google naar VanBredaOnline. Zo kan u op frauduleuze websites terecht komen. Klik niet op Google advertenties om naar VanBredaOnline te gaan. 

Nog enkele extra tips: 

Wachtwoorden en pincodes zijn persoonlijk. Niemand mag u via mail, telefoon, brief of social media om uw wachtwoord of pincode vragen. De bank vraagt deze gegevens nooit.

De digipass is geen gewone kaartlezer maar de sleutel tot uw vermogen. Ondertekening met de digipass staat gelijk aan uw officiële handtekening. Bewaar daarom uw digipass zorgvuldig en laat deze nooit door andere personen gebruiken. 

Installeer consequent de meest recente versie van uw browser en besturingssysteem. Deze bevat de laatste technische vereisten. 

02

Wat doen wij om VanBredaOnline nog beter te beveiligen?

Hoe beveiligen wij onze online toepassingen?

Let op: https://secure.bankvanbreda.be is het enige echte webadres van VanBredaOnline. Onze app downloadt u via de App Store of Google Play.

VanBredaOnline voldoet aan strenge beveiligingsstandaarden zodat u uw financiële transacties ook online veilig kan uitvoeren.
Wanneer u VanBredaOnline gebruikt, surft u automatisch via een beveiligde verbinding. Deze verbinding versleutelt alle informatie die u verzendt of ontvangt.

Uw persoonlijke- en bankgegevens worden niet op uw toestel bewaard.

VanBredaOnline breekt uw sessie automatisch af wanneer die 20 minuten ongebruikt blijft. U moet dan opnieuw inloggen. Voor onze App is dit al na 1 minuut.

Voor betalingen via VanBredaOnline geldt een standaard daglimiet. De daglimiet is het maximumbedrag dat u per 24 uur in totaal aan overschrijvingen kan inbrengen en doorsturen.

De digipass van Bank J.Van Breda & C° genereert telkens een elektronische handtekening die slechts één keer en voor een beperkte tijd geldig is. Na 5 foutieve inlogpogingen of 5 foutieve tekenpogingen wordt uw abonnement veiligheidshalve geblokkeerd.

Naast het ondertekenen met digipass vragen we voor bepaalde verrichtingen een bijkomende validatie met een sms-code. Wij sturen u deze code via een sms-bericht, naar uw persoonlijk gsm-nummer. Dit om u beter te wapenen tegen nieuwe technieken van fraudeurs.
De sms-berichten waarin we de code versturen bevatten geen hyperlink. Wij verwachten ook geen enkel antwoord op deze sms en vragen nooit naar vertrouwelijke informatie zoals wachtwoorden, pincodes, … .

Ook bij de registratie van de app van VanBredaOnline op een mobiel toestel vragen we om dit te bevestigen met een sms-code. Dit om er zeker van te zijn dat u wel degelijk de persoon bent die de app registreerde.

We controleren of uw mobiel toestel minder veilig is door rooting of jailbreaking. Als dit het geval zou zijn, maken wij u hier attent op. Het gebruik van onze app op een minder veilig toestel raden we ten zeerste af.

Als we een overschrijving opmerken waarover we twijfels hebben of wanneer we u geen sms-bericht kunnen sturen, is het mogelijk dat we u telefonisch contacteren om die betaalopdracht te bevestigen. Wij vragen u hierbij nooit naar vertrouwelijke informatie zoals pincodes, wachtwoorden, …

03

Bescherm uzelf online

Wanneer u zich op internet bevindt, kan u zelf ook heel wat doen om het veilig te houden. We delen graag met u onze belangrijkste tips.

1. Let op voor phone en e-mail phishing.
Geef nooit vertrouwelijke informatie (zoals codes, rekening- en kaartgegevens) door aan de telefoon. Verwijder ook e-mails bij de minste twijfel.

Tip: de veiligste manier om met uw bank te communiceren is via een bericht binnen VanBredaOnline.

2. Vermijd malware

  • Open nooit bijlagen in e-mails die u niet verwacht of waarvan u de afzender niet kent.
  • Connecteer geen USB-stick als u niet weet van wie deze is of wat er op staat. Laat u niet leiden door een te grote nieuwsgierigheid.
  • Let ook op met het downloaden van (gratis) software. Installeer enkel apps uit de officiële app stores van Apple en Google Play.
  • Daarnaast verhoogt u uw bescherming door gebruik te maken van een up-to-date virusscanner.
  • Gebruik een firewall. Dit programma bewaakt de doorgang tussen uw computer en het internet, en voorkomt dat derden zich toegang verschaffen tot uw computer.

3. Houd uw systemen up-to-date
Zorg dat uw computer of smartphone, maar ook het besturingssysteem, de browers waarmee u surft, uw anti-virussysteem en andere software en apps altijd up-to-date zijn. Laat updates zoveel mogelijk automatisch door het toestel zelf installeren. De nieuwste versie van software bevat doorgaans de laatste technische veiligheidssnufjes. Zo vermijdt u zwakke plekken die iemand kan uitbuiten.

Tip: herstart regelmatig uw computer, zodat u zeker bent dat de software updates actief zijn.

 4. Surf veilig: httpS en hangslotje

Voor websites waarbij u moet inloggen (vb. websites om e-mails te lezen, aankopen te doen of sociale media), is het belangrijk dat het internetadres start met httpS. U herkent zo’n beveiligde website ook aan het hangslotje in de browser (onderaan in de statusbalk van uw browser of bovenaan naast de adresbalk). Deze verbinding versleutelt alle informatie die u verzendt of ontvangt.

Tip: vergeet niet om ook expliciet uit te loggen bij websites en apps waar u moet inloggen.

5. Let op voor Google advertenties
Wie via Google zoekt, krijgt boven de zoekresultaten regelmatig ook Google advertenties te zien. Hackers durven Google advertenties misbruiken om u te leiden naar frauduleuze phishing websites.

Wees hier extra aandachtig en controleer steeds het webadres dat zich achter een advertentie bevindt.
Het is veiliger om zelf het webadres in te geven.

Tip: Surf niet via zoekmachines zoals Google naar VanBredaOnline. Klik niet op Google advertenties om naar VanBredaOnline te gaan. 

Voer zelf het enige echte webadres van VanBredaOnline in: https://secure.bankvanbreda.be.
Geef onze website een plekje bij uw favorieten. Zo verhoogt u meteen ook uw gebruiksgemak. 

Dagelijks bankieren - VBOL

6. Gebruik sterke wachtwoorden

  • Kies in eerste instantie een wachtwoord dat niet voorspelbaar is en lang genoeg is: minimum 12 tekens.
  • Maak uw wachtwoord nog sterker door zowel kleine als grote letters, cijfers én speciale karakters te gebruiken.
  • Hergebruik geen wachtwoorden voor verschillende websites of applicaties.
  • Ken zeker een uniek en sterk wachtwoord toe aan uw mailbox. Wachtwoorden en pincodes zijn persoonlijk, deel ze dus nooit met anderen. Noteer ze nergens op papier. Hou geen lijst met wachtwoorden bij in een onbeveiligd bestand, maar gebruik hiervoor een wachtwoord manager.
  • Stel waar mogelijk 2-staps verificatie in. Naast uw klassieke wachtwoord of PIN-code ontvangt u dan vaak via een ander kanaal (bijvoorbeeld SMS) een extra code die u moet ingeven om in te loggen.
  • Zorg dat uw paswoord niet gebaseerd is op informatie uit uw leven (familienaam, voornaam, kinderen, familieleden, leeftijd, geboorteplaats, huisdieren en hobby's.).

Tip: Via haveibeenpwned.com kan u te weten komen op welke websites uw mailadres met bijhorend wachtwoord ooit in handen van hackers zijn terecht gekomen.

7. Beveilig uw toestellen

Beveilig de toegang tot uw computer, tablet of smartphone met een wachtwoord of PIN-code. Gezichtsherkenning of fingerprint verhogen uw gebruiksgemak.

Laat ze niet onbeheerd achter en vergrendel expliciet de toegang wanneer u uw toestel verlaat. Activeer de automatische vergrendeling wanneer uw toestel inactief is.

Reset uw mobiele toestel als u het verkoopt.
8. Let op voor gratis draadloos internet


Fraudeurs gebruiken technieken om informatie te onderscheppen die u via een mobiel toestel over een gratis WiFi netwerk verzendt of ontvangt. Deze gratis draadloze netwerken zijn vaak zonder wachtwoord beveiligd (of het wachtwoord wordt met iedereen gedeeld).

Gebruikt u websites of apps waar u (achterliggend) moet inloggen of vertrouwelijke informatie moet ingeven? Maak in dat geval enkel gebruik van een mobiel datanetwerk zoals 4G of 5G.

9. Backup uw data

Neem regelmatig een backup van al uw belangrijke data en bewaar die op een aparte (fysieke) locatie.
Een backup kan u helpen om sneller uw computer of netwerk te herstellen als die alsnog door een virus besmet zou zijn geraakt.

04

Herken phishing

Phishing is een populaire techniek waarbij fraudeurs zich voordoen als iemand anders. Ze maken daarbij gebruik van onze goedgelovigheid; of anders gezegd: ze misbruiken ons vertrouwen. Via allerlei communicatiekanalen trachten fraudeurs vertrouwelijke informatie van u te bemachtigen om nadien te misbruiken.

We helpen u graag door voor elk communicatiekanaal mee te geven hoe wij deze als bank gebruiken en hoe u malafide communicatie kan herkennen.

Belangrijk

Geef nooit zomaar vertrouwelijke informatie vrij.
Bank J.Van Breda & C° zal u nooit, via geen enkel communicatiekanaal (e-mail, telefoon, sms, brief, ...) naar de volgende informatie vragen:

 

  • PIN-codes (o.a van uw bankkaart, uw digipass, uw identiteitskaart, van uw smartphone of tablet, van ItsMe, ...)
  • Wachtwoorden (o.a. van uw mailbox, uw computer, ...)
    Als iemand probeert om "in naam van Bank J.Van Breda & C°" persoonlijke gegevens van u te krijgen, antwoord daar dan niet op en neem onmiddellijk telefonisch contact op met uw kantoor.

Communicatiekanalen. Hoe wij die als bank gebruiken, en de risico's voor phishing

Laat u zeker niet misleiden via communicatiekanalen zoals WhatsApp, aangezien wij daar als bank geen gebruik van maken.

Onze bank is wel aanwezig op LinkedIn, Facebook, Twitter en Instagram, maar we zullen via deze kanalen nooit zelf spontaan met u persoonlijk contact opnemen en naar uw pincodes of wachtwoorden vragen. De meest veilige manier om met uw bank te communiceren blijft via VanBredaOnline.

Nog meer tips?

https://www.safeonweb.be/nl/leer-valse-mails-herkennen

Hebt u een vermoeden van misbruik? Bel dan onmiddellijk naar onze fraudelijn op +32 3 217 52 00 die 24/7 voor u beschikbaar is.

Hebt u dit nummer nog niet bewaard in uw contacten? Doe dit dan meteen.

Voor andere vragen kunt u contact opnemen met onze helpdesk Customer Care via een bericht in VanBredaOnline, via 03 217 53 88 of via helpdesk@bankvanbreda.be. Onze medewerkers staan voor u klaar, elke bankwerkdag van 8u.30 tot 17u.

Problemen met uw bank- of kredietkaart? Bel bij diefstal of verlies onmiddellijk Cardstop op 070 344 344 om misbruik te voorkomen.

05

Hoe een webadres lezen

Phishing websites

 

Bij phishing trachten fraudeurs u vaak via een link te leiden naar een malafide website.
Links kunnen zich o.a. bevinden in e-mail- en SMS-berichten. Ook achter een afbeelding kan zich een link bevinden.

 

Belangrijk

 

Klik niet zomaar meteen op een link, maar controleer eerst het webadres (URL) dat zich achter de link bevindt.
In e-mailberichten kan u met uw muis over een link zweven (zonder te klikken) om het volledige webadres te laten verschijnen.

Maar hoe kan u echte van malafide webadressen onderscheiden?
Om te vermijden dat u op een phishing website terecht komt, helpen we u graag hoe u een webadres moet lezen.

 

Hoe leest u correct een webadres?

Webadressen kunnen soms erg lang zijn. Toch is het niet moeilijk om ze te controleren omdat u maar een klein stukje van de volledige URL moet lezen.
In onderstaande voorbeelden staat het belangrijkste deel steeds in het oranje:

 

  • https://www.bankvanbreda.be/dagelijks-bankieren/veilig-online-bankieren/
    Dit webadres leidt u wel degelijk naar de publieke website van Bank J.Van Breda & C°.
  • https://www.vanbreda.bank.be/dagelijks-bankieren/veilig-online-bankieren/
    Deze URL leidt u naar de website bank.be en niets te maken heeft met Bank J.Van Breda & C°.

    Ook https://www.bank-vanbreda.be/ en https://www.bank-van.be/ leiden u naar websites die niets met onze bank te maken hebben.
  • https://secure.bankvanbreda.be/auth/login/ 
    Dit webadres is het enige correcte webadres van VanBredaOnline. Geef onze website een plekje bij uw favorieten. Zo verhoogt u meteen ook uw gebruiksgemak.

Dit zijn enkele voorbeelden van malafide webadressen die leiden naar phishing websites:

  • https://secure.bankvanbreda.be-62738.info/iplogger.org
  • https://secure-bankvanbreda-be.com-0237434389.com/auth/login
  • https://secure.vanbredagroup.com/auth/login
  • https://secure.vanbredagroup.online/auth/login
  • https://vanbreda-inloggen.com/auth/login
  • https://secur.dankvanbreda.becom/auth/login
  • https://secure-dkpaez.com/vanbreda-online.com

Samengevat dient u dus enkel het stuk na de https:// en vóór de eerste schuine streep te bekijken. Lees dit deel van rechts naar links.

Helpdesk Customer Care

 

Onze Helpdesk Customer Care staat voor u klaar tijdens de werkdagen van 8u30 tot 17u00 op het nummer +32 (0)3 217 53 88.

U bereikt ons ook via een bericht in VanBredaOnline of u kan een e-mail sturen naar helpdesk@bankvanbreda.be.

Hebt u een vermoeden van misbruik van uw rekening(en) via de VanBredaOnline app of website? Dan kan u ook buiten de kantooruren terecht op het nummer +32(0)3 217 52 00.

Voor fraude met bankkaarten belt u rechtstreeks met Card Stop op +32(0)70 344 344.

FAQ - Vragen over VanBredaOnline of uw digipass

 

Contact