Let op voor valse telefoontjes van uw bank

Uiteraard herkent u wellicht de stem van uw account manager.  Het kan echter ook voorvallen dat iemand anders u belt. In de meeste gevallen is dat een legitieme oproep, in sommige gevallen helaas niet. Er zijn immers oplichters die u opbellen en zich voordoen als iemand van de bank.

Wees alert voor spoofing.  
Fraudeurs kunnen elk telefoonnummer van elke instantie misbruiken. Zo kan het erop lijken alsof u gebeld wordt door bijvoorbeeld uw bankkantoor, de helpdesk, .... Op uw telefoondisplay zal ook dat “vertrouwd” nummer verschijnen. Het geeft niet de garantie dat u effectief iemand van de bank aan de lijn hebt. Bij twijfel: beëindig onmiddellijk het gesprek en neem zelf contact op met de bank. Als u zelf belt naar een nummer van de bank, is er geen risico.

Hoe gaat phishing via de telefoon in zijn werk?
Oplichters bellen u onverwacht op en doen zich voor als een medewerker van de bank, itsme, Card Stop, overheidsdiensten, …  Recent merken we dat fraudeurs (vanuit zogezegd de fraude – of veiligheidsdienst) klanten proberen te overtuigen dat er fraude is op hun rekeningen en dringende actie nodig is. 

Zij proberen uw vertrouwen te winnen door u persoonlijk aan te spreken, te verwijzen naar uw accountmanager of andere (valse) communicatie die recent via bijvoorbeeld e-mail verstuurd werd, ….  

Tijdens het gesprek probeert men bijvoorbeeld ook om uw computer over te nemen om dan in uw naam overschrijvingen uit te voeren op basis van codes die u doorgeeft of acties die u bevestigt. 

Gouden tips :  
  • Schrijf nooit geld over naar een zogezegde ‘veilige rekening’
  • Pincodes, wachtwoorden, digipass en itsme codes zijn strikt persoonlijk. Geef ze dan ook nooit door aan andere personen, via geen enkel communicatiekanaal. Een bankmedewerker zal er nooit naar vragen.
  • Geloof nooit zomaar wat men u vertelt, check of het verhaal klopt