De associatie

Een solopraktijk starten als vrij beroep? Het blijkt vandaag eerder uitzondering dan regel. Steeds meer vrije beroepen verenigen zich in een groepspraktijk of associatie. Een terechte keuze omwille van de vele voordelen. Ook al is samenwerken niet altijd even eenvoudig. Gedeelde waarden en doelstellingen vormen het fundament van een stevige associatie, maar ook het juridisch en financieel aspect vragen om de nodige aandacht. Wie wil samenwerken, moet samen knopen doorhakken. Een duidelijke structuur en een goede organisatie zijn dan van cruciaal belang.
2024 01 01 doelgroepfotografie tandarts_bvb-513 (1)
01

De voordelen van een associatie

  • Spreiding van risico en optimalisatie van beschikbare middelen

De investeringen, verantwoordelijkheden en mogelijke risico’s worden gedragen door alle partners. Niemand staat er ooit alleen voor.

  • Beter evenwicht tussen werk en privé

Het werk wordt verdeeld tussen de verschillende partners. De werktijd is bijgevolg beter afgebakend. Een associatie zorgt ervoor dat u de agendaplanning iets beter kan bewaken. U kunt gemakkelijker tijd vrijmaken voor familie, vrienden of hobby’s.

  • Kennis delen en elkaar inspireren

Nieuwe collega’s inspireren geroutineerde partners. Collega’s leren van elkaar door cases te bespreken en te overleggen. Zowel ervaring als technische kennis worden gemakkelijker doorgegeven.

  • Verschillende specialisaties groeperen

Een associatie laat toe om binnen één praktijk of kantoor verschillende specialisaties te groeperen. Het volledige vakgebied wordt nog beter beheerst.

De extra troef aan het einde van uw carrière

Ook u wilt ongetwijfeld het beste voor uw patiënten als u zelf een stapje opzij zet en een punt zet achter uw loopbaan. Logisch. Uw patiënten liggen u nauw aan het hart. Het liefste wilt u hen nog jarenlang verder helpen. Maar ook in uw vak duren mooie liedjes niet levenslang. En eerlijk is eerlijk, ook u verdient na jarenlang hard werken de rust om samen met uw familie volop te genieten.

Maar wat met uw patiënten? Hoe kunt u ervoor zorgen dat zij zo weinig mogelijk last hebben van uw vertrek? Investeren in een sterke associatie is alvast een goede voorbereiding om hen met de nodige kennis van en liefde voor het vak te blijven helpen. Ook al bent u er dan zelf niet meer bij.

Uw jongere collega’s of ‘associés’ zullen ongetwijfeld uit hetzelfde hout gesneden zijn. Niet voor niets kozen jullie jaren geleden om samen te werken. Ze zullen u bijgevolg waardig vervangen en opvolgen. Uw patiënten blijven genieten van de service en expertise die ze al die jaren van u gewoon waren. En u kunt met een gerust gemoed de deur van de praktijk achter u dichttrekken. Om met volle teugen te genieten van de vruchten van uw werk. Zo is de cirkel helemaal rond.

02

De voorwaarden van een succesvolle associatie

  1. Praat alles goed door.
    Elk associatieverhaal begint met gemeenschappelijke doelstellingen en een gedeelde toekomstvisie. Vandaar het belang om eerst elkaars verwachtingen open en eerlijk te bespreken en na te gaan of dezelfde waarden worden gedeeld. Pas als de filosofie goed zit, kan u samen de praktische kant regelen. Strategie komt voor structuur.

  2. Omring u met de juiste mensen.
    Kies partners met wie u graag samenwerkt. Leg ook op dat vlak uw lat hoog. Vertrouwen is van cruciaal belang, net als gemakkelijk afspraken kunnen maken. 
     
    De juiste mensen zorgen voor de juiste complementariteit en een goed evenwicht.  

  3. Laat u van dag één bijstaan door experten.
    Ga voor een goede begeleiding door een jurist, accountant en bank. Wie voor een associatie kiest, kiest voor een jarenlange samenwerking. Niemand weet wat de toekomst brengt. Een duidelijk kader zorgt voor zekerheid, transparantie en focus, maar vooral ook voor gemoedsrust.

  4. Volg de werking van de associatie op.
    Plan regelmatig overleg zodat u goed met elkaar blijft communiceren, maar plan ook structurele opvolging in. Een associatie evolueert. De behoeften, de manier van samenwerken, de visie op de samenwerking… Er verandert zoveel dat een dergelijk overleg een noodzakelijke voorwaarde is voor een langetermijnsamenwerking.

  5. Een vennootschap als optimalisatie?
    Een vennootschap is geen doel op zich. Is de oprichting van een vennootschap optimaal voor uw associatie? Dat hangt af van verschillende factoren. Elke situatie is nu eenmaal anders.
     
    Maar een eigen professionele vennootschap kan een belangrijke hefboom betekenen voor uw persoonlijke vermogenssituatie.  

    Let wel: Werken via een vennootschap is complexer dan werken als natuurlijk persoon. Het vraagt een grondig inzicht in de wisselwerking tussen uw vermogen als natuurlijk persoon en dat van de vennootschap. U dient zich bovendien te houden aan de fiscale, wettelijke en deontologische spelregels.
03

De verschillende associatievormen

Inkomsten en kosten bepalen de manier van samenwerken. Op basis van de afspraken over inkomsten en kosten kunnen we drie associatievormen onderscheiden:

  1. De inkomsten worden samengebracht en na aftrek van de kosten verdeeld volgens een vooraf bepaalde verdeelsleutel. Dit is de volledige associatie met inbreng van alle inkomsten.
  2. De kosten worden samengebracht, maar niet de inkomsten. De kosten worden dan doorgerekend aan de individuele leden van de vereniging. Iedereen blijft evenwel zijn inkomsten apart verwerken.
  3. Eén lid draagt zelf eerst de kosten en rekent ze nadien door aan de leden. De manier van doorrekenen wordt vastgelegd in de samenwerkingsovereenkomst.

Welke associatievorm kiest u? Deze keuze zal afhangen van juridische overwegingen die de organisatie van de praktijk en haar doelstellingen regelen en die in uw associatieovereenkomst tot uiting zullen komen.

Laat u begeleiden bij de opstelling (of uitgave) van deze associatieovereenkomst. U verwacht het misschien niet altijd, maar bij het kiezen van de associatievorm mag u ook de btw-implicaties niet over het hoofd zien.

04

Het belang van een associatiecontract

Een associatie staat gelijk aan duidelijke afspraken maken en in een waterdichte overeenkomst gieten. Een associatiecontract is noodzakelijk om de taken, verantwoordelijkheden, kosten en opbrengsten te verdelen. U zult het over heel wat zaken eens moeten worden:

  • Hoe worden de inkomsten verdeeld?
  • Hoe worden de kosten verdeeld?
  • Wat gebeurt er bij ziekte of werkonbekwaamheid?
  • Wordt er een inloopperiode voorzien voor een intredende partij?

Samenwerkende artsen, tandartsen of specialisten zijn niet wettelijk verplicht om een associatiecontract af te sluiten. Maar geen enkel argument om dit niet te doen is sterk genoeg om de vele voordelen te overvleugelen. Geef twijfel geen kans, ga voor een duidelijk associatiecontract en laat u bij de opmaak begeleiden door experten ter zake.