Ziekenhuisoverschrijdende associaties
Hoe samenwerken als associatie binnen een ziekenhuisnetwerk?
Vijf tips om dit vlot te laten verlopen!
Vijf tips om dit vlot te laten verlopen!

De 5 tips
Bepaal de strategie en gemeenschappelijke doelen van de samenwerkingsvorm
Een ‘verschil in visie’ kan de teamdynamiek heel erg beïnvloeden. Bepaal gezamenlijk de identiteit van de associatie en bepaal de weg waar jullie gezamenlijk in de toekomst naartoe willen. Wees bewust van het eigen DNA en transparant over de schaduwkant van de samenwerking. Zo kunnen beslissingen te allen tijde getoetst worden aan de richting die jullie samen hebben bepaald.
Goede afspraken maken goede vrienden
Een associatie die ontstaat vanuit 2 of meerdere associaties vertrekt vanuit verschillende manieren van werken en (financiële) afspraken. Vergelijk die verschillende manieren. Objectiveer en kwantificeer deze manieren, maak een keuze en documenteer ze in een huishoudelijk reglement. Bepaal de kerncijfers (KPI’s) waaraan de samenwerking getoetst kan worden. Volg deze op en communiceer helder over verwachtingen.
Culture eats strategy for breakfast
Goede afspraken draaien niet enkel om activiteiten en financiële afspraken. Ook ‘gedragsregels’ zijn hierin heel belangrijk. Succesvolle organisaties worden getypeerd door een unieke cultuur. Het is net daarom belangrijk om duidelijk vast te leggen hoe jullie willen werken om de doelstellingen te bereiken en hoe jullie dit zullen vertalen in concreet gedrag ten aanzien van patiënten, collega’s en partners. Investeer in een feedback-cultuur waarin gebeurtenissen en leerpunten besproken worden. Respecteer zeker ook ieders autonomie binnen de samenwerking.
Optimaliseer de processen
Streef naar een efficiënte werking voor patiënt, secretariaat en de collega’s. Door optimaal de processen in te richten, de beschikbare (ziekenhuis)capaciteit te benutten en de stroom van patiënten zo goed mogelijk te plannen is de kans op meer en betere doorstroom van patiënten ook veel groter. Dit leidt tot meer resultaat met dezelfde inzet aan tijd en middelen.
Werk op basis van rollen en ga voor een efficiënt besluitvormingsproces
Een nieuwe associatie vraagt enerzijds tijds maar ook continue aandacht voor verschillende ondersteunende activiteiten (HR, marketing, communicatie, patiëntbeleving, financiën, technologie…) anderzijds. Het is net daarom belangrijk om deze niet klinische opdrachten te inventariseren en duidelijk te maken hoe de governance structuur eruitziet. Definieer deze structuur en maak duidelijk wie wat doet. Zorg op deze manier voor een efficiënt besluitvormingsproces. We weten allemaal dat consensus vaak heel traag werkt. Vandaar dat er ook steeds meer gekozen wordt voor een consent based besluitvormingsproces waarbij op basis van de gedefinieerde rollen een voorstel wordt gemaakt en adviezen worden verzameld zodat snel kan worden beslist.