Skip to content
Bank - Banque Van Breda

Fraude aan huis

Hoe herkent u het en hoe beschermt u zichzelf?

Tegenwoordig horen we dat criminelen, die zich voordoen als bankmedewerkers ook aan huis komen om zogezegd dringende bankzaken onmiddellijk op te lossen. Dit wijst altijd op fraude! Bank Van Breda, maar ook andere banken komen hiervoor nooit aan huis.

Hoe gaan criminelen te werk?

  • Valse e-mails: U ontvangt een e-mail die lijkt te komen van een vertrouwde instantie zoals uw bank, de overheid, of uw ziekenfonds (bijvoorbeeld CM). In deze e-mail vragen ze om uw persoonlijke gegevens zoals uw adres, telefoonnummer, rekeningnummer, of bankkaartgegevens.
  • Telefonische oplichting: U wordt gebeld door iemand die zich voordoet als een bankmedewerker. Ze zeggen dat er fraude is gepleegd met uw rekening of bankkaarten en stellen voor om bij u langs te komen om het probleem op te lossen en uw bankkaarten op te halen.
  • Pincodes en waardevolle spullen: Tijdens het bezoek vragen ze ook om de pincodes van uw bankkaarten en stellen voor om uw juwelen en andere waardevolle spullen mee te nemen om ze veilig te stellen.

Hoe kan u zichzelf beschermen?

  • Bankmedewerkers komen nooit aan huis: Een echte bankmedewerker zal nooit bij u thuis komen om uw bankkaarten of waardevolle spullen op te halen.
  • Geef nooit uw pincodes of wachtwoorden door: Uw bank zal u nooit vragen om uw pincodes of wachtwoorden door te geven. Deel deze informatie dan ook nooit met iemand anders.

Meer informatie vindt u op de website van Febelfin:
Bankmedewerkers komen nooit jouw bankkaart aan huis ophalen! | Febelfin