Skip to content
Bank - Banque Van Breda

IBAN-naamcontrole bij elke overschrijving

Wat betekent dit voor u?

Binnenkort zal uw bank bij een overschrijving meteen controleren of de naam van de begunstigde overeenkomt met het rekeningnummer. Hoe dit werkt en wat dit voor u kan betekenen, leggen we graag even uit.

Wat en waarom?

Vanaf deze zomer werken de Europese banken samen om bij overschrijvingen na te gaan of de naam en het rekeningnummer bij elkaar horen. Zo willen ze voorkomen dat klanten per ongeluk geld overschrijven naar een verkeerd rekeningnummer. Deze controle speelt vooral een belangrijke rol in de strijd tegen factuurfraude, waarbij criminelen facturen onderscheppen en het rekeningnummer van de begunstigde aanpassen. Hierdoor komt de betaling bij de fraudeur terecht.

De Belgische banken werken samen met SurePay, het bedrijf dat voor de informatie-uitwisseling tussen de banken instaat. Voor u als klant is dit gratis en niet dwingend.

Hoe werkt de naamcontrole?

Alle overschrijvingen in euro die u in de VanBredaOnline app of website ingeeft, zullen een controle ondergaan. Van zodra u de IBAN en de naam van de begunstigde ingeeft, controleren we bij de bank van de begunstigde of de naam bij het rekeningnummer hoort. Het resultaat wordt weergegeven met een kleurcode en de nodige informatie om u te begeleiden.

  • Groen: Er is een perfecte overeenstemming.
  • Oranje: Er is bijna een overeenstemming. U heeft mogelijk een schrijffout gemaakt. Waar het kan, geven we u een suggestie om de naam aan te passen.
  • Rood: Er is geen overeenstemming. Als we weten dat het rekeningnummer aan een persoon of een organisatie toebehoort, geven we deze informatie mee om u de oorzaak te helpen achterhalen.
  • Blauw: Er is geen naamcontrole mogelijk. Dat kan verschillende oorzaken hebben, bvb. de bank van de begunstigde is onbereikbaar of het rekeningnummer is niet meer in gebruik.

Alle meldingen zijn informatief en niet dwingend. Uiteraard raden wij u aan om de gegevens van de begunstigde te controleren en aan te passen, maar u kan ervoor kiezen om de overschrijving alsnog uit te voeren zonder wijzigingen.

Wat met meerdere handelsnamen en rekeninghouders?

Rekeningen hebben vaak meerdere rekeninghouders (bv. een rekening op naam van twee partners). In dat geval volstaat het om één van de rekeninghouders op te geven om een perfecte overeenstemming te bekomen.

Ondernemingen opereren soms onder verschillende handelsnamen. Soms is de officiële naam van de vennootschap niet dezelfde als de commerciële naam. Als dit voor uw zaak het geval is, raden wij aan om ervoor te zorgen dat alle handelsnamen geregistreerd zijn in de Kruispuntbank van Ondernemingen (KBO). Zo zullen uw klanten niet onnodig op een rode melding botsen, terwijl ze toch een correcte naam ingaven.

Timing

Deze zomer zal u het resultaat van de naamcontrole zien in het Europees overschrijvingsformulier bij betalingen naar Belgische en Nederlandse rekeningen.

Vanaf oktober zullen ook betalingen naar andere landen in de Eurozone gecontroleerd worden. De controle wordt dan ook uitgevoerd bij het aanmaken van doorlopende opdrachten, importeren van betaalbestanden en aanvraag tot uitbetaling van een krediet.

Voor betalingen naar EU-landen buiten de Eurozone wordt de naamcontrole toegevoegd in juli 2026.

Vragen?

Onze Helpdesk Customer Care staat voor u klaar tijdens werkdagen van 8u30 tot 18u00 via 03 245 22 44.

U bereikt ons ook via een bericht in VanBredaOnline of via mail naar helpdesk@bankvanbreda.be.