test

Wie op zoek is naar inspiratie of advies heeft meer vertrouwen in een mens van vlees en bloed dan in een computer

‘Wie op zoek is naar inspiratie of advies heeft meer vertrouwen in een mens van vlees en bloed dan in een computer. Net dat analoge contact maakt een inspiratieplatform extra sterk’

Ondernemers en vrije beroepen bij elkaar brengen om elkaar te inspireren, dat is het doel van ons gloednieuw ontmoetingsplatform The SQUARE. Ons geloof in dit project is groot. We zijn ervan overtuigd dat onze klanten heel wat voor elkaar kunnen betekenen. Hebben we het bij het rechte eind? Hebben onze klanten echt behoefte aan een dergelijk platform? En hoe pakken we dit dan het beste aan? We stellen onze blik even scherp met trendwatcher Herman Konings.  

Wie is Herman Konings?

  • Master in de theoretische psychologie (KU Leuven)
  • Beheerder van het trend- en toekomstonderzoeksbureau Pocket Marketing/nXt
  • Trendanalist en consumentenpsycholoog
  • Geeft lezingen over trends en toekomst aan bedrijven, overheden en hoger onderwijs
  • Auteur van verschillende bestsellers
  • Meest recente boek: ‘We, Myself and A.I.’, samen met Stefaan Vandist

Met een lijst vol vragen in het hoofd fiets ik hem tegemoet. Afspraak bij een kop koffie. Het plan? Ons ontmoetingsplatform The SQUARE samen onder de loep nemen. Ondernemers en vrije beroepen samenbrengen om elkaar te inspireren, daar kan niemand iets op tegen hebben. Of toch? Zien we het te groot? Of net te klein? Hoe kunnen we naast ons financieel advies ook op andere vlakken een toegevoegde waarde voor onze klanten bieden?

Tussen twee afspraken door maakt trendwatcher Herman Konings van het trend- en toekomstonderzoeksbureau Pocket Marketing/nXt graag tijd voor me. De koffie vervangt hij impulsief door een warme chocolade. Hij geniet van zijn eerste slok en lacht geruststellend. Het begin van een boeiend gesprek over platformdenken en waarom The SQUARE nu al gedoemd is om te lukken.

Samen beter dan solo

‘Platformdenken staat gelijk aan samenwerken aan iets beter. Teamwork levert een waardevoller resultaat dan solo’

Herman Konings: ‘We kunnen sinds enkele jaren niet meer om platformdenken heen. Denk maar aan de grote platformreuzen zoals Amazon, Google en Apple. Dichterbij huis doen we dan weer vaker een beroep op Zalando, Airbnb of Bol.com. Een platform brengt vraag en aanbod bij elkaar. Het is een systeem waarop producten, diensten en mensen samenkomen. Meerdere gebruikers of partijen worden samengebracht om deze als basis in te zetten voor een gezamenlijk doel.

Platformdenken staat gelijk aan samenwerken. Samenwerken aan iets beters. Net zoals we het er allen over eens zijn dat teamwork een waardevoller resultaat oplevert dan solo, levert ook platformdenken datzelfde potentieel. Tenminste, dat is de theorie. Dat heel wat platforms intussen ook ergernis met zich meebrengen omdat ze de regels der privacy met de voeten treden, dat is een ander verhaal. Maar laten we uitgaan van de beste bedoelingen. Omdat ik ervan overtuigd ben dat jullie dit als bank met The SQUARE ook doen.’

Angst, twijfel en onzekerheid

‘Ook ondernemers en vrije beroepen dreigen te verzuipen in de complexiteit van onze samenleving. Ook zij ontkomen niet aan het FUD-syndroom: Fear, Uncertainty and Doubt

Herman Konings: ‘Een eerlijke blik op de toekomst vraagt om een duik in het verleden. Tot enkele jaren geleden was je als bedrijfsleider of arts alleenheerser. Jij nam de beslissingen. Wat moest gebeuren, dicteerde of delegeerde je naar anderen die jou ten dienste stonden. Er was een duidelijke hiërarchie. Ik beslis, jullie voeren uit.

De ondernemers en vrije beroepen van nu zitten niet meer als een koning op hun troon. Als decision maker sta je nu in the centre of the circle en word je gedwongen om 360° om je heen te kijken. Belangrijke knopen kan je niet meer alleen doorhakken. De context van de samenleving is hiervoor te complex geworden. De snelheid waarmee alles verandert en evolueert, de digitalisering,  de steeds strengere regelgeving, de hyperspecialisatie die nodig is om overeind te blijven, de vele concurrenten.

Ook ondernemers en vrije beroepen dreigen te verzuipen in die complexiteit. Ook zij ontkomen niet aan het FUD-syndroom: Fear, Uncertainty and Doubt. Ze zijn bang, ze twijfelen en ze zijn onzeker. Een ontmoetingsplatform voor mensen die met dezelfde vragen zitten en voor dezelfde uitdagingen staan, kan licht in de duisternis brengen.’

Van competitie naar samenwerken

‘De competitieve Me-samenleving evolueert naar een coöperatieve We-topia. Samen ervaren, samen delen, samen leren.’

Herman Konings: ‘De leidinggevende ondernemers en vrije beroepen van nu behoren grotendeels tot de babyboomgeneratie of de generatie X. Generaties die competitief werden opgevoed. De Amerikanen die ons destijds hebben bevrijd, waren bereid om te helpen met de heropbouw van onze regio, maar dan wel onder hun voorwaarden. Zo poneerden ze in zo goed als alle Europese landen een vestiging van hun grote multinationale ondernemingen. ‘Wij geven jullie geld, jullie zorgen ervoor dat Coca Cola en Procter & Gamble ook bij jullie een succes worden,’ redeneerden ze. De babyboomgeneratie moest wel meegaan in deze competitieve mentaliteit. Deden ze dat niet, dan hadden ze als ondernemer geen schijn van kans om te overleven.

De kinderen van deze generatie daarentegen – de zogenaamde Millenials of generatie Y – staan helemaal anders in het leven. Ze denken bij het nemen van een beslissing veel minder vanuit de competitieve modus. Ik heb een talent, jij hebt een talent. Als we onze talenten nu eens samenleggen, dan bereiken we veel sneller de next level. De coöperatieve gedachte is bij hen veel sterker aanwezig.  

De competitieve Me-samenleving evolueert naar een coöperatieve We-topia. Samen ervaren, samen delen, samen leren.

Dat coöperatieve denken neemt bovendien de angst en twijfels weg om als zelfstandig zaakvoerder aan de slag te gaan. ‘Een beslissing nemen waar ik onzeker over ben? Ik ga wel te rade bij mijn netwerk. Daar zit ongetwijfeld iemand tussen die me kan helpen’. Niet voor niets bleek vorig jaar uit onderzoek van de Universiteit van Gent dat het aantal studenten die naast hun studies ook ondernemen de laatste tien jaar verviervoudigd is.

Het belang van mensen bij elkaar brengen

‘Wie voortdurend met bits en bytes bezig is en achter één of meerdere schermen gekluisterd zit, verlangt op den duur naar mensen om zich heen.’

Herman Konings: ‘Het blijft een gigantisch misverstand dat de jongere generatie, en dus de ondernemers en vrije beroepen van morgen,  alleen maar digitaal georiënteerd is. Heb je plannen om een platform op te starten, dan kan je uiteraard niet om dat digitale heen. Maar er is meer dan dat. 

Er is een basiswet in de psychologie én economie die zegt: wat schaars dreigt te worden, krijgt ineens weer waarde. Hoe meer technologie in ons leven komt, des te groter de nood aan menselijk contact. Wie voortdurend met bits en bytes bezig is en achter één of meerdere schermen gekluisterd zit, verlangt op den duur naar mensen om zich heen. Analoge ontmoetingen zijn ook om deze reden zo ongelofelijk belangrijk.

Uit recent onderzoek bleek dat je bij het volgen van een cursus meer informatie opslaat als de lesgever ook fysiek in dezelfde ruimte aanwezig is. Lezen op papier staat op nummer twee. Pas dan komt het digitale. Info op papier onthoud je gemakkelijker en begrijp je ook sneller dan dezelfde info die je via een digitaal platform leest. Dit bewijst nog maar eens het belang van persoonlijk contact.

Mensen letterlijk samenbrengen, daar gaat het om. Wie op zoek is naar inspiratie of advies heeft meer vertrouwen in een mens van vlees en bloed dan in een computer.

Ondernemers en vrije beroepen die hun ervaringen met elkaar kunnen delen en elkaar in alle rust kunnen inspireren… Het lijkt me het begin van een mooi en waardevol verhaal.’

 

Platform van de toekomst

The SQUARE heeft volgens Herman Konings alle kansen tot slagen, net omwille van de vastberaden keuze om het digitale en menselijke te combineren. Welke platforms hebben een vergelijkbare aanpak?

KRY (Zweden en Noorwegen)

Herman Konings: ‘CRY is een digitaal platform dat patiënten met huisartsen verbindt. Dit platform groepeert 200 gecertificeerde huisartsen die bereid zijn om een deel van hun tijd ook online beschikbaar te zijn en face to face-advies te geven aan mensen met een medisch probleem.

Even een voorbeeld: Je bent onzeker over een aandoening, je voelt je niet lekker, je hebt een pilletje meer geslikt dan de bijsluiter voorschrijft… Het is vrijdagavond en je kan niet meer bij de huisarts terecht. Wat doe je dan? Dokter Google raadplegen is een optie. Maar na tien minuten googlen heb je ongetwijfeld een levensbedreigende ziekte. CRY is een betrouwbaar alternatief. Voor 45 euro per jaar kan je zeven dagen op zeven en wanneer je maar wil via laptop of smartphone contact opnemen met een huisarts. Via Artificiële Intelligentie (A.I.) kan CRY razendsnel achterhalen wel type je bent. Het systeem gaat dan op zoek naar een arts die het beste bij je persoonlijkheid past.’

JUSTANSWER (Verenigde Staten)

Herman Konings: ‘JUSTANSWER werd opgericht door CEO Andy Kurtzig omdat hij zich tijdens de zwangerschap van zijn vrouw ergerde aan het feit dat hij nooit meteen bij de arts terecht kon met een medische vraag. Hij besloot om een platform op te richten dat mensen de kans geeft om online vragen te stellen aan experten van allerlei aard (dokter, advocaat, dierenarts, IT’er, fiscalisten, loodgieter…) en dit  zeven dagen op zeven. ‘

Auteur

Barbara Claeys

woensdag 27 november 2019