test

Wat als een huisartsenpraktijk een start-up was?

Dokters Filip Goossens en Ruth Maes zijn huisartsen, partners in een vennootschap en echtgenoten. We spraken met hen over de nieuwe huisarts en over betere zorg dankzij digitalisering en alternatieve financiering.

Huisartsen Goossens en Maes zijn artiesten in time management. Tussen consultaties, opleidingen, huisbezoeken, spoedgevallen en de noden van een groot gezin, jongleren ze met hun agenda en slagen ze erin om een uur tijd te maken voor een interview over hun visie en praktijk. 

Huisarts: een nieuw beroep

Het beroep van huisarts is veranderd. Niet alleen omdat de geneeskunde evolueerde. Ook omdat de nieuwe generaties huisartsen op een andere manier willen werken. En vooral: omdat ze niet enkel willen wérken maar ook willen leven. ‘Daarom werken wij, zoals steeds meer collega’s, samen in een groepspraktijk waardoor patiënten altijd op één van ons kunnen rekenen. Naast Dr. Maes en Dr. Goossens werkt ook Dr. Van Kerkhove, mama van Dr. Maes, nog mee in de praktijk. De service blijft ook persoonlijk want de mensen kunnen binnen dezelfde praktijk een arts kiezen waarmee ze de beste klik voelen’, legt dr. Maes uit. Dr. Goossens vult aan: ‘Vroeger was de huisarts de dokter die de mensen begeleidde van geboorte tot overlijden en dag en nacht beschikbaar was. Er bestond geen wachtdienst. Vandaag zoeken mensen sneller geneeskundige zorg en sommigen stappen daarbij vaker ineens naar een specialist.’ 

Met een betere balans tussen werk en privé geven we zelf het goede voorbeeld aan onze patiënten.

Hoe huisarts en HAIO van elkaar leren

Dr. Maes: ‘De HAIO is een huisarts in opleiding. Hij of zij werkt zelfstandig maar onder onze begeleiding. Wij leren ook van hen. De HAIO en de stagiairs helpen ons om de vinger aan de pols te houden. Wat ze leren aan de universiteit, brengen ze mee naar onze praktijk.’ ‘De HAIO houdt onze focus op evidence based medicine in onze praktijk’, besluit dr. Goossens.

De moderne praktijk heeft een multidisciplinair team

Naast de 3 vaste huisartsen, een HAIO en een of meerdere stagiairs werkt een eigentijdse praktijk ook met andere profielen. Een administratieve kracht oliet de machine in de praktijk van dokters Maes en Goossens. Een verpleegkundige diversifieert het zorgaanbod en creëert tijd bij de huisartsen om maximaal op hun kernwaarde te werken. Dr. Goossens: ‘De overheid zou een verpleegkundige in elke praktijk meer moeten stimuleren. De loonkost houdt veel artsen tegen maar de meerwaarde die onze verpleegkundige biedt, is enorm.’ ‘Dankzij haar spenderen we meer tijd aan onze kerntaken waardoor onze patiënten op elk moment de beste aandacht krijgen’, legt dr. Maes uit, ‘daarom is dat een uitstekende investering in de kwaliteit van de zorg die wij bieden.’

Dankzij onze verpleegkundige kunnen we onze rol als huisarts veel beter spelen.

Hoe digitalisering betere zorg mogelijk maakt

Hoe heeft technologie de zorgervaring en kwaliteit verbeterd voor huisarts en patiënt? Dr. Goossens: ‘Liefst negen op de tien afspraken boeken onze patiënten zelf in onze agenda’s via onze website. Daarbij noteren ze de reden van het consult waardoor wij beter voorbereid zijn op de consultatie.’ ‘Dit systeem geeft meer rust, overzicht en organisatie voor iedereen’, besluit dr. Maes.

‘Steeds meer labo’s werken ook digitaal’, vertelt dr. Goossens, ‘daardoor kunnen wij gemakkelijker resultaten vergelijken en data visualiseren. Een interactieve grafiek op het scherm is duidelijker dan cijfers op een fax.’ De medische patiëntendossiers zijn uiteraard ook digitaal. Vanaf 2018 zou ook het voorschrijven van geneesmiddelen volledig gedigitaliseerd moeten zijn waardoor misbruik en overconsumptie beter te controleren zijn. Dr. Maes: ‘Als apothekers, huisartsen en mutualiteiten dezelfde digitale interface delen, kan iedereen altijd en overal zien welke patiënt welke medicatie nodig heeft. De aanvraag bij de mutualiteit om terugbetaling voor geneesmiddelen te verkrijgen, is vandaag snel via een paar clicks geregeld.’

Wat werkt er nog allemaal digitaal vandaag in de praktijk van dokters Maes en Goossens? ‘Mensen kunnen hun voorschriften via onze website aanvragen. Wanneer de vraag na onze evaluatie terecht blijkt, leggen we de voorschriften klaar. Dit werkt sneller zonder in te boeten aan kwaliteit’, bevestigt dr. Maes. ‘Maar gewoon per mail een eenvoudige medische vraag stellen, kan ook’, vult dr. Goossens aan. ‘Of snel advies vragen aan de dermatoloog per whatsapp-foto, dat werkt vaak goed voor ons’, besluit dr. Maes.

Wat vinden de artsen van privacy en data? ‘Sowieso wordt dat een uitdaging op verschillende niveaus’, begint dr. Goossens, ‘hoe meer medische apps hoe groter het volume aan data, hoe complexer de analyse van al die gegevens. Bovendien is het belangrijk dat de privacy en de data van de patiënt diens eigendom blijven en niet die van een bedrijf met commerciële intenties.’

Een abonnement bij de dokter

Huisartsen Maes en Goossens werken sinds een klein jaar ook met een ander businessmodel. Hun praktijk is een zogenaamde forfaitaire praktijk. Dat betekent dat patiënten niet meer betalen voor hun raadpleging bij de huisarts. De praktijk ontvangt een maandelijks forfait van de mutualiteit van de patiënt. Die krijgt vaak proactieve zorg via het team van de praktijk. De voorwaarde is wel dat de patiënt uitsluitend zijn eigen huisarts consulteert. Dr. Goossens: ‘Sommige patiënten stelden een consult uit omdat ze te weinig geld hadden. Dankzij het forfaitaire systeem wordt gezondheidszorg toegankelijker.’

Zijn er naast de democratisering van de zorg nog andere voordelen aan abonnementsgeneeskunde? ‘Jazeker’, bevestigt dr. Maes, ‘we kunnen meer tijd besteden aan de algemene fysieke, mentale en sociale gezondheid van onze patiënten zonder dat we hen per se moeten zien.’ Hoe gaat dat dan concreet? ‘We werken bvb. samen met het OCMW rond bepaalde gezinssituaties en we anticiperen op problemen, bvb. bij diabeten en rokers door een jaarlijkse uitgebreid preventief consult bij de verpleegkundige. Ook ons vaccinatieprogramma volgen we strikter op.’ Op die manier past de praktijk van dokters Goossens en Maes steeds meer een preventief beleid toe naast de curatieve geneeskunde.

Deze manier van werken en verdienen is innovatief en ondernemend. Assistenten en verpleegkundigen nemen veel taken uit handen van de artsen waardoor ze veel meer dan 1.000 patiënten per huisarts kunnen verzorgen met toch nog voldoende ruimte voor vrije tijd in de agenda. ‘De keuzevrijheid neemt ook toe’, zegt dr. Maes, ‘praktijken die vandaag een patiëntenstop hanteren, kunnen die misschien opheffen dankzij het forfaitaire systeem.’

maandag 20 november 2017