test

Plato - Geen cursus of vrijblijvende inspiratie

"Altijd wordt de link gelegd met de praktijk," zo getuigt Mieke Van Hoydonck over haar groep bij Plato. "Hoe vertaal je de ervaringen van een collega naar je eigen bedrijf?" Dat is de vraag.

Plato is een ‘lerend netwerk’ vertelt de website van Voka. Iedere maand komen in heel Vlaanderen groepen van ongeveer 15 ondernemers samen om te leren van elkaar en van experts. Mieke Van Hoydonck, district manager Waas & Dender van onze bank, is meter van zo’n groep. Ze begeleidt, modereert en coördineert. Ze deelt haar ervaring. “Het is geen cursus of vrijblijvende inspiratie. Altijd wordt de link gelegd met de praktijk.”, vertelt ze. “

“15 ondernemers die heel open met elkaar beginnen praten, dat is ongemeen boeiend. Ook voor mij is het leerrijk”, zegt Mieke Van Hoydonck. “De groepen zijn bewust divers. De grootste KMO in mijn groep heeft 200 mensen in dienst, de kleinste vijf. En men let erop dat er geen rechtstreekse concurrenten bij elkaar in de groep zitten. "

‘Hoe heb jij dat aangepakt?’

“Wie een bedrijf opstart, doet dat doorgaans vanuit een specifieke expertise. Wanneer het bedrijf groeit, moet men plots ook de rol van manager of coach opnemen. Op de maandelijkse bijeenkomsten toetsen ondernemers hun vragen en oplossingen af bij elkaar: ‘Hoe heb jij dat aangepakt?’ of ‘Zou ik dat wel doen?’.” 

“De deelnemers bepalen aan het begin van het traject zelf welke onderwerpen ze willen behandelen. Voor die thema’s nodigen we sprekers uit. Dat kan een expert zijn of een ondernemer die succesvol is op dat domein. Onlangs hadden we bijvoorbeeld een zaakvoerder die een award gewonnen had voor bedrijfscultuur en toelichtte wat zijn rol hierin was en op welke manier het de bedrijfsresultaten ondersteunde.”

Eenzame ondernemer

“Een ondernemer is soms ‘eenzaam’ als bedrijfsleider. Kleinere KMO’s hebben meestal nog niet de ondersteunende structuur van een raad van advies of raad van bestuur. Een zaakvoeder doet veel zelf. Medewerkers verwachten richtlijnen en oplossingen van de baas, ook als die zelf twijfelt. Op die momenten is het waardevol om even te kunnen uitzoomen en input van buitenaf te krijgen.”

“De terugkoppeling naar de praktijk is belangrijk, ook als we een expert of ervaringsdeskundige uitnodigen. Het is nooit van kijk-eens-wat-ik-allemaal-gedaan-heb. Het snijdt dieper. De ondernemers willen weten hoe iemand zijn of haar doelen bereikt heeft en welk traject men heeft afgelegd. Nadien wordt er gedebatteerd over de toepassing in het eigen bedrijf. Toen we het over digitale marketing hadden, ontspon zich bijvoorbeeld een pittige discussie over het samenwerken met influencers. De voor- en nadelen werden op tafel gesmeten. Eén iemand ging ermee aan de slag en deelde nadien zijn ervaringen met de groep.” 

Informeel klankbord

“Voorwaarde is dat iedereen open communiceert. Sommigen zijn van nature spraakwatervallen, anderen zijn wat stiller. Maar ik zorg ervoor dat iedereen betrokken wordt. Na enkele sessies kent iedereen elkaar en wordt er op een collegiale manier met elkaar omgesprongen. Ook tijdens de informele momenten. Ik merk bijvoorbeeld dat het broodje vooraf vaak al aangegrepen wordt om elkaar als klankbord te gebruiken: ‘Ik zit hiermee. Wat zou jij doen?’” 

“Of er ook business uit die sessies voortvloeit? Dat is niet het uitgangspunt van Plato, maar is evenmin een probleem. Het onderling vertrouwen groeit tijdens de sessies. Het is niet onlogisch dat daaruit ook professionele samenwerkingen groeien.”

 

Ze willen weten hoe iemand z'n doel bereikt heeft.
Wat is Plato?

31 jaar geleden werd Plato opgestart in de schoot van het Strategisch Plan Kempen (SPK). Sinds 25 jaar staat het onder de hoede van Voka. Het biedt een netwerk aan ondernemers die hun kennis en ervaring willen delen en leren van elkaar.

 

"Ik heb tips gekregen die onze werking verbeterden."

Lees ook de getuigenis van Wim Wouters, directeur BwK Sierbeton en lid van Plato.

Auteur

Veerle Beyen

communicatie en marketing specialist

donderdag 10 januari 2019