Plannen om uw bedrijf te verkopen? Laat u begeleiden!

Jarenlang runde u het bedrijf met hart en ziel, nu denkt u stilaan aan verkopen. Hoe begint u aan de verkoop van iets wat u zo nauw aan het hart ligt?

Van Breda Advisory staat u graag bij. Het inschakelen van een bemiddelaar is zonder twijfel een cruciale stap in hun begeleidingsproces.

Een bedrijf verkopen doet u niet zomaar. Een goede voorbereiding is essentieel. Uiteraard kunt u ervoor kiezen om de verkoop volledig in eigen handen te houden. Maar is dat wel een juiste keuze.

Als ondernemer bent u ongetwijfeld een meester in het aan de man brengen van uw product. Niet voor niets houdt u al jarenlang uw bedrijf rechtop. Maar een bedrijf verkopen, dat blijkt vaak andere koek. Omdat u niet alleen dat bedrijf verkoopt, maar ook uw passie, uw medewerkers en levenswerk. Emo en ratio kunnen elkaar dan al eens in de weg zitten.

Een bedrijf succesvol verkopen, het blijkt inderdaad een vak apart. Experten die dagdagelijks met deze materie bezig zijn, hebben dat vak meer dan wie ook in de vingers en dus zonder twijfel een streep voor. Het is voor heel wat ondernemers met verkoopplannen een geruststelling om een beroep te kunnen doen op specialisten ter zake.

De begeleiding van Van Breda Advisory

Van Breda Advisory begeleidt u graag bij de verkoop van uw bedrijf. Omdat onafhankelijkheid ons hoogste goed is, schakelen we hiervoor de hulp in van een bemiddelaar die dankzij zijn expertise 100% uw belangen verdedigt. We verkopen dus zelf geen bedrijven. We leggen nooit de rechtstreekse link tussen koper en verkoper.

U kan een bemiddelaar vergelijken met een vastgoedmakelaar die in opdracht van derden bemiddelt bij de verkoop van onroerend goed. Zo bemiddelt ook de bemiddelaar bij de verkoop van een bedrijf. Uiteraard is de verkoop van een bedrijf heel wat complexer dan onroerend goed verkopen. U verkoopt namelijk ook uw klanten, uw personeel, uw contracten met leveranciers…

Voordat Van Breda Advisory u in contact brengt met de juiste bemiddelaar gaan jullie samen op zoek naar het antwoord op drie cruciale vragen:


1. Is mijn bedrijf verkoopbaar?

Is uw bedrijf voor potentiële kopers wel aantrekkelijk genoeg om uw onderneming over te nemen?
Verschillende factoren spelen hierin een rol:

  • Verdient u zelf goed uw boterham als ondernemer?

    Als u nu geld verdient met uw bedrijf, dan is dat ook voor een ander interessant. Want dat betekent dat ook de potentiële koper zijn boterham zal kunnen verdienen.

  • Heeft uw bedrijf groeipotentieel?

    Ook de koper van uw bedrijf heeft de droom of ambitie om het bedrijf te laten groeien. Hoe groter de kans dat de koper die potentie kan verzilveren, hoe groter de kans op verkoop. Draag een gezond bedrijf met groeimogelijkheden over.

  • Bent u als eigenaar onmisbaar?

    Een koper loopt niet graag het risico dat de onderneming na uw vertrek als een kaartenhuis in elkaar zakt. De continuïteit van het bedrijf is voor een potentiële overnemer van primordiaal belang. Het voelt comfortabeler als er een team van competente mensen achter het roer staat in plaats van één enkele zaakvoerder. Maak de onderneming minder afhankelijk van uzelf.

  • Bent u zelf emotioneel klaar voor overname?

    Een bedrijf overlaten is niet alleen een financieel gebeuren maar zonder twijfel ook een emotioneel beladen moment. De bedrijfsoverdracht luidt een nieuw stadium in. Als overlater laat u uw levenswerk los. U verliest hierdoor voor een stukje uw identiteit en moet op zoek naar een nieuwe maatschappelijke positie en rol.  Bent u klaar om emotioneel afstand te doen van uw bedrijf? Effen eerst dit emotionele pad vooraleer u aan het werkelijke verkoopproces begint.


2. Wie kan mijn bedrijf kopen?

Hebt u vrede met de gedachte dat uw bedrijf straks in andere handen zal terechtkomen en is er intern geen opvolging mogelijk, dan kan de zoektocht naar een externe koper beginnen. Wie komt als kandidaat in aanmerking? Er zijn verschillende opties:

Investeerder: (Een deel van) de onderneming wordt verkocht aan een investeerder om zo extra kapitaal te genereren. De kans is klein dat de investeerder na de overname het bedrijf zelf zal leiden. Vandaar dat een dergelijke verkoop vaak gepaard gaat met een management buy-in/management buy-out. De ondernemer runt het bedrijf, de investeerder adviseert op de achtergrond.

Management buy in kandidaat (MBI): Bij een MBI wordt het bedrijf (gedeeltelijk) verkocht aan een individuele partij van buiten het bedrijf. Dit kan zowel een startende als ervaren ondernemer zijn.

Concullega: Het bedrijf wordt verkocht aan een ander bedrijf, bijvoorbeeld een concurrent of een bedrijf dat op zoek is naar verbreding in de markt.

3. Wie is de juiste bemiddelaar?

Van Breda Advisory gaat in samenspraak met u op zoek naar de juiste bemiddelaar. Hoe? We baseren ons in eerste instantie op de drie onderstaande vragen.

De expertise van de bemiddelaar

Wie is dan die juiste bemiddelaar? Deze keuze hangt nauw samen met volgende factoren:

Heeft de bemiddelaar het juiste netwerk?

Een investeerder, een management buy in kandidaat of een concullega. Wat is uw voorkeur? Het antwoord geeft meteen richting aan de zoektocht naar de juiste bemiddelaar.

Gaat u voor de investeerdersoptie, dan is het belangrijk dat de bemiddelaar een stevige database van investeringsmaatschappijen heeft. Toch eerder een MBI? Dan is een bemiddelaar met een groot netwerk van dergelijke kandidaten een surplus.

Hebben we een bemiddelaar op het oog met het juiste netwerk, dan nemen we contact op en toetsen we af of er ook bij de bemiddelaar interesse is om samen te werken. Is dat het geval, dan brengen we u met de bemiddelaar in contact.

Heeft de bemiddelaar ervaring in aanverwante sectoren?

‘Ik wil een bemiddelaar met ervaring,’ vragen klanten ons terecht. Maar wat bedoelen ze dan precies? Stel: U verkoopt een bedrijf in warmtepompen. Het wordt een lastige klus om een bemiddelaar te vinden die heel wat ervaring heeft in het verkopen van bedrijven in warmtepompen. Want zoveel zijn er niet. En ze worden absoluut niet dagelijks verkocht.

We gaan op zoek naar een bemiddelaar die al meermaals bedrijven in aanverwante sectoren en van eenzelfde grootte hebben verkocht. Deze bemiddelaar heeft ongetwijfeld ervaring opgedaan die de verkoop van uw bedrijf ten goede komt.

Is er een klik tussen de bemiddelaar en de verkopende ondernemer?

Als verkopende ondernemer gaat u door een heel intensieve periode. Een persoonlijke klik met de bemiddelaar is van cruciaal belang. Ook wederzijds vertrouwen is essentieel tijdens het verkoopproces.

De meerwaarde van een bemiddelaar

Waarom is het een verstandige keuze om een bemiddelaar in te schakelen als u van plan bent om uw bedrijf te kopen? Welke meerwaarde biedt een bemiddelaar?

  • Discretie en anonimiteit

    De bemiddelaar trekt heel discreet de markt op met het dossier van uw bedrijf. De eventuele kandidaat koper kan uit dit dossier niet afleiden om welk bedrijf het specifiek gaat. De bemiddelaar klopt ook enkel na onderling overleg bij kandidaat kopers aan. Dit gebeurt gedurende het hele project in volledige samenspraak.

  • Ontzorgen

    Een bemiddelaar neemt veel werkzaamheden uit uw handen. Hij filtert de kandidaat kopers op ervaring, centen en motivatie. U hoeft zich hier niet mee bezig te houden en kan zich zo blijven concentreren op uw bedrijf. Er zit al snel negen maanden tussen de zoektocht naar de juiste koper en de verkoop zelf. De potentiële koper vraagt vaak na zes maanden de tussentijdse cijfers op. Bent u als verkoper te veel bezig met de verkoop, dan loopt u het risico om de focus op uw bedrijf te verliezen. En dit kan zich vertalen in de cijfers.

  • De juiste onderhandelingstechniek

    Een bemiddelaar beheerst meerdere disciplines. Hij heeft verstand van financiële, fiscale en juridische zaken. Maar bovenal: hij is vaak een meester in onderhandelen en kent de knepen van het onderhandelingsvak als geen ander. Zo weet de bemiddelaar perfect welke informatie hij op welk moment aan de potentiële koper mag vrijgeven. Timing speelt een belangrijke rol in het onderhandelingsproces.

 

Auteur

Barbara Claeys

woensdag 15 juli 2020