test

Hoe motiveert u uw medewerkers?

Ondernemer Marc Michils laat als algemeen directeur van Kom op tegen Kanker even in zijn kaarten kijken.

‘Als zaakvoerder van een bedrijf heb je een organisatie en afspraken nodig om het bedrijf te doen draaien. Maar daar motiveer je je mensen niet mee. Je motiveert je team niet via structuren en regels, wel via waarden en een visie. Dat heb ook ik pas in de loop der jaren geleerd.

‘Maak van je werknemers militanten.’

Waar gaan we voor met z’n allen? Welke droom delen we? Daar gaat het om. Een motiverende visie. Een missie die je met z’n allen deelt en de taakverdeling en job descriptions overstijgt. Een missie die van werknemers militanten maakt.

Achter welk vlag loopt het bedrijf? Pas als ik daar zicht op had, kon ik destijds als reclameman aan de slag.

Voor Club Brugge kwamen we uiteindelijk uit bij ‘No sweat no glory’. Het is zoveel meer dan een slogan. Het vertaalt de filosofie van de club. Het is het DNA van Club Brugge. Door gesprekken met mensen die de waarden van de club als het ware uitademen, kreeg ik zicht op hun basisvisie. Op precies dezelfde manier bedachten we ‘Durf denken’ voor UGent.

Ook toen ik bij Kom op tegen Kanker begon, heb ik in eerste instantie geïnvesteerd in praten met mensen. Mensen die in al die jaren bepalend waren voor de organisatie. Uiteindelijk kwamen we tot de volgende bedrijfsvisie: ‘One day we will beat cancer. Help us make it sooner’. Dat is onze gezamenlijke drive. Het zegt zoveel meer dan het zoveelste onderzoek of initiatief dat we zullen steunen. Die ene zin is onze vlag. Het maakt van elke medewerker een strijder of vechter.

‘Ga op zoek naar de vonk die overslaat op uw klanten of stakeholders.’

Ratio leidt tot werkgroepen, rapporten, jaarverslagen en conclusies. Ook dat heb je nodig. Maar er beweegt pas echt iets als je met z’n allen dezelfde militante emotie deelt. Daar ben ik zo van overtuigd.

Ik zie nog te veel bedrijven die zich verschuilen achter structuren en rationele discussies maar geen visie op lange termijn hebben. Ze staan rationeel sterk en leveren sterke producten maar ze missen de vonk die  uiteindelijk overslaat op hun gebruikers, klanten of stakeholders.’

 

Wie is Marc Michils?

  • Begon in 1982 bij reclamebureau BBDO

  • Startte in 1991 een eigen reclamebureau Quattro

  • Quattro werd in 2003 de Belgische poot van Saatchi & Saatchi.

  • Leidde van 2003 tot 2012 Saatchi & Saatchi Belgium als CEO

  • Was in deze periode interim CEO bij Saatchi & Saatchi Moskou en Tokio

  • Sinds 1 januari 2013 algemeen directeur bij Kom op tegen Kanker

  • ‘Economist van het Jaar’ bij UGent (2018)

Auteur

Barbara Claeys

maandag 4 november 2019