test

Hoe een winkelinrichter een adviseur in retailconcepten werd

Jan en Tom Bossuyt zijn broers en zaakvoerders. Samen lieten ze het bouwbedrijf van hun ouders uitgroeien tot een advies- en productiebedrijf in retailconcepten. Hun drijfveer? Retailers helpen om hun winkels te laten groeien.

Jan en Tom Bossuyt vormen samen de derde  generatie die het familiebedrijf Bossuyt leidt. Oudste broer Jan is verantwoordelijk voor de productie en de financiën. Tom neemt sales, marketing, IT en HR voor zijn rekening. Wij spraken met hen over hoe ze het bedrijf futureproof maakten.

De roots van Bossuyt

Vroeger was Bossuyt een winkelinrichter die de klassieke kleinhandel voorzag van interieurs. De klanten waren meestal bakkers en beenhouwers die bij Bossuyt één aanspreekpunt vonden dat hen volledig ontzorgde tijdens elke stap van het ontwerp en de bouw van hun winkelinterieur. Tom Bossuyt verklaart: ‘Maar dat bleek na de overname geen groeimarkt. E-commerce en ander consumentengedrag hebben de klassieke retail fundamenteel veranderd.’ Dus moesten de broers Bossuyt op zoek naar een nieuw model en een nieuw verhaal om toegevoegde waarde te kunnen bieden.

Tijden veranderen

De eerst evolutie bestond erin om de schaal te vergroten en het werkveld te verbreden naar andere sectoren. ‘We ontwikkelden een nieuw aanbod voor horeca, fashion, pharma en beauty omdat we daar ook toegevoegde waarde konden bieden naast onze food retail sector’, bevestigt Jan Bossuyt.

Die stap was een eerste in de richting van een toekomstgericht bedrijf met een ander perspectief. ‘Bossuyt kreeg de capaciteit om jaarlijks honderd projecten uit te voeren’, voegt Tom Bossuyt toe. ‘Vervolgens gingen we analyseren hoe we relevanter en waardevoller konden worden.’

Bossuyt 2.0

Hoe werkt het familiebedrijf vandaag dan? Tom Bossuyt legt uit: ‘We vragen onze klanten eerst wie ze zijn, waar hun passie ligt, waar ze naartoe willen. Daarna leren we hun producten, diensten en verdienmodel kennen. De combinatie van die twee wordt dan in een concept gegoten. Dat vormt een match met de behoefte van hun eindconsument. Deze verwachtingen en gedragingen van de eindconsument bestuderen we op basis van onze eigen trendrapporten, shopper marketing en omnichannel retail (een gelijkaardige klantenervaring bij elk contact, ook al verschilt het kanaal:  in de winkel zelf en via de website, aan de telefoon, chatbox, facebook ...).’ 

Vroeger gaven we de bakker een nieuwe toonbank. Vandaag krijgt hij ook een nieuw retailconcept.

Pas dan kruipt het team achter de tekentafel om een interieurontwerp te bedenken. Het concept is de software, de inrichting de hardware. Zo bedenkt Bossuyt oplossingen in functie van een ideaal winkel concept. Jan Bossuyt besluit: ‘Het resultaat is dat we geen puur bouwbedrijf meer zijn maar een eigentijds team van 75 mensen die meerwaarde creëren in geïntegreerde retailconcepten.’

Hoe succesvol transformeren?

Hoe hebben de broers Bossuyt deze transformatie aangepakt? ‘Nog niet’, lacht Tom, ‘het is namelijk een continu proces dat nooit afgerond zal zijn. We gaan naar een flexibele organisatie die op vlak van product en service inspeelt op de actuele vraag van de markt. Zelfs onze productie is flexibel ontworpen.’ Zo’n veranderingsproces is moeilijk. Maar toch loont het om af en toe in de helikopter te stappen en een visie op de lange termijn te ontwikkelen.

‘Ik ken maar één sleutelwoord’, verklaart Tom Bossuyt, ‘communicatie; zonder feedback, luisteren naar de medewerkers, de klanten en voortdurend wederzijds overleg lukt het niet.’

Als het past in onze visie en relevant is voor onze klant onderzoeken we elke nieuwe technologie.

Innovatie is een werkwoord

Bossuyt blijft vernieuwen. Vroeger maakten ze grondplannen. Daarna kwam het 3D-plan. ‘En vandaag zien onze klanten hun project eerst in virtual reality’, besluit Jan Bossuyt. Misschien maakt Bossuyt over enkele jaren hologrammen waarin de klant al kan rondkijken?

Tom Bossuyt: ‘Als het past in onze visie en relevant is voor onze klant onderzoeken we elke nieuwe technologie. Dat gaat van design, ergonomie tot energiebeheer.’

Wat andere ondernemers eruit leren

Jan Bossuyt verklaart: ‘Alles staat of valt met sterke communicatie. Om mensen mee te krijgen in een veranderingsproces moeten bedrijfsleiders het verhaal praktisch maken, concreet uitleggen aan hun team en dan herhalen.’ 

Alles staat of valt met sterke communicatie.

Wat hebben de broers nog geleerd? ‘U kan beter minder projecten tegelijk lanceren maar wel zorgen dat wat u doet ook effectief gebeurt en dat u het in detail opvolgt en afwerkt’, vervolgt Tom Bossuyt. ‘We hebben ook geleerd dat onze projectbusiness vraagt om scherpe deadlines en dus een perfecte planning en organisatie nodig heeft.’ Bossuyt heeft daarom een nieuw proces uitgewerkt. Het is een procesflow waarin ze samen met hun team elke stap van het werkproces hebben gedefinieerd.

Op die manier ontstond een helder beeld van wat er goed liep en wat er beter kon. Het resultaat? We hebben nieuwe overlegmomenten en communicatieinstrumenten toegevoegd. Onze werfploegen bijvoorbeeld overleggen nu allemaal via whatsapp’, zegt Tom Bossuyt.

‘Innovatief zijn, is vooral een attitude die u moet aannemen als bedrijf: door voortdurend in te spelen op wat de eindconsument nodig heeft, creëert u groei’, besluit Jan Bossuyt.

donderdag 23 november 2017