test

Hoe digitaler de omgeving, hoe belangrijker het menselijk contact

Digitale technologie evolueert razendsnel. Een database kan u updaten, maar ons brein, onze genen, ons instinct en onze natuur niet.

Technologie is niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven. Zeker als het om bankieren gaat. Waar heeft u nog een bankier voor nodig in tijden van digitalisering en automatisering? Hoe belangrijk is de menselijke schakel tussen de algoritmes? Waarin blinken mensen uit en welke taken laten we beter over aan apps en bots.

Alleen een mens begrijpt de emotie van een ander

De work-life balance van een ondernemer of vrije beroep? In de meeste gevallen is work ook life. En omgekeerd. Niet dat ze daarover klagen. Meestal is een onderneming of hun loopbaan de realisatie van een persoonlijke droom. Dat maakt deze naast zakelijk en financieel, ook emotioneel.

Om als adviseur de plannen van een ondernemer of vrij beroep mee vorm te geven, moeten we eerst begrijpen hoe de cliënt denkt en vooral voelt. Hoe sterker de relatie tussen bankier en cliënt, hoe beter het wederzijds begrip.

Persoonlijk advies kunnen we niet automatiseren

Slimme digitale tools ondersteunen cliënten, maar technologie kan nooit een klankbord zijn of iemand helpen om een persoonlijke financiële keuze te maken. Daarom wordt persoonlijk contact nog belangrijker in een digitale bank- en werkomgeving.

“De fiscale, juridische en financiële context van vrije beroepen en ondernemers is nu eenmaal complexer”

De fiscale, juridische en financiële context van vrije beroepen en ondernemers is nu eenmaal complexer dan die van particulieren. De analyse van een incorporatie- of successiedossier vergt meer kennis en ervaring dan een betaling uitvoeren.

In complexe dossiers ligt dan ook onze grootste sterkte als financiële dienstverlener.

Vraagstukken begrijpen versus producten verkopen

Een grootbank verkoopt producten. Bank J.Van Breda & C° levert advies op maat in functie van het Persoonlijk Financieel Traject van de cliënt. De toegevoegde waarde hiervan is het inzicht in de leefwereld en volledig begrip van de problematiek. Dit zorgt voor een relevant en verrassend antwoord op elke vraag.

Hoe beter wij een probleem begrijpen, hoe scherper we de oplossing kunnen formuleren. Dit model werkt niet enkel via een app of een bot. Er is meer nodig dan pakweg een online invulformulier. Dit vereist menselijke interventie.

De sleutel tot het begrip van iemands financiële situatie zit vaak in de kennis van zijn of haar persoonlijk en professioneel leven. Een juist advies geeft u pas als u de sociale verhoudingen, de relaties, de achtergrond en de geschiedenis in een familie kent.

Technologie vervangt administratie en creëert meer tijd voor de relatie

Alle transactionele, administratieve of technische handelingen kunnen we best digitaliseren of automatiseren. Zo gebruiken we digitale technologie om onze cliënten beter te bedienen. Zodra het papier van de baan is, ontstaat er tijd voor het gesprek en daardoor voor het juiste advies waarmee u als cliënt een juiste financiële keuze kan maken.

“Zodra het papier van de baan is, ontstaat er tijd voor het gesprek.”

Gadgets zijn leuk, slim of handig maar zelden creatief, sociaal en empathisch. We willen elk instrument optimaal inzetten. Onze mobiele app is bijzonder functioneel. Niet alleen om betalingen uit te voeren, maar ook om een vermogensoverzicht te bekijken of om snel in contact te komen met uw account manager. Maar als u persoonlijk advies of inzicht wenst, rekent u best op onze mensen.

Apps zijn instrumenten die ons kunnen helpen op de juiste momenten, maar ze kunnen ons leven, onze emoties, onze ideeën en onze relaties niet overnemen.

Apps helpen ons, maar ze kunnen ons leven, onze emoties, onze ideeën en onze relaties niet overnemen.

Gezocht: de bankier van de toekomst

A fool with a tool, is still a fool. Technologie moet faciliteren, niet compliceren. Een algoritme ligt niet wakker van de gevolgen van uw keuze. Uw account manager wél.

Als adviseur houd ik mijn cliënten voortdurend een spiegel voor zodat ze inzicht krijgen in hun eigen situatie, hun wensen en gedrag. Op die manier helpen we hen om betere financiële beslissingen te nemen.

De context, uw persoon, uw gevoel en wensen bepalen de relevantie van een advies. Niet enkel de data of het rendement.

Er is niet zoiets als een absolute waarheid of universele juiste beslissing. De context, uw persoon, uw gevoel en wensen bepalen de relevantie van een advies. Niet enkel de data of het rendement.

In de meeste gevallen kan u bepaalde conclusies trekken op macro-niveau. Tot daar werpt de statistiek zijn vruchten af. Maar een algoritme is niet zaligmakend en op een bepaald moment hebt u in een zekere complexiteit gewoon menselijk advies nodig. Want niemand lijkt zo erg op een mens als een andere mens.

maandag 20 november 2017