test

7 vragen die je als ASO of HAIO helpen een bank te kiezen

Je bent op zoek naar een bank die je begeleidt. Keuze genoeg als het om basisdiensten gaat zoals een bankkaart, mobiel bankieren en het plaatsen van de Riziv-premie! Maar welke bank helpt je écht verder?

Vraag 1: Wat vind ik belangrijk?

Hecht je belang aan persoonlijk contact? Vind je het fijn dat je gemakkelijk en op korte termijn een afspraak kan maken? Geeft het je gemoedsrust als je bankzaken op regelmatige basis opgevolgd worden? Zie je het belang in van gespecialiseerd advies? Geef je de voorkeur aan een bank met kennis van jouw specifieke leefwereld?

Vraag 2: Wat vertellen mijn collega’s?

Altijd fijn om even te polsen bij mensen die al een tijdje met beide voeten in de praktijk staan. De collega’s bijvoorbeeld. Zij hebben ongetwijfeld ervaring met verschillende banken en weten als geen ander waar een goede bank voor jouw specifieke situatie aan moet voldoen?

Bij welke bank(en) zijn zij klant? Hoe hebben zij gedurende hun loopbaan het advies van de bank in kwestie ervaren? Waar zijn ze tevreden over? Wat vinden ze minder?

Vraag 3: Welke kosten zijn eraan verbonden en hoe kan ik die terug verdienen?

Elke bank rekent kosten aan. Maar niet alle banken structureren deze kosten op dezelfde manier. Dat maakt het voor jou een pak moeilijker om de juiste vergelijking te maken.

Vraag je bankier wat ze specifiek aan jonge artsen bieden en op welke manier een jonge arts de gemaakte kosten kan terugverdienen. Een pro-actief fiscaal advies kan je meer opbrengen dan de meerkost van de instapkosten van een beleggingsplan. En zo zijn er nog meer manieren om de kosten netjes te recupereren.

 

Vraag 4: Wie helpt me verder?

Eens klant wil je verder geholpen worden: voor praktische vragen en ook vragen over je vennootschap, je associatie ...

Bij wie kan je terecht met vragen? Hoe snel krijg je antwoord? Heb je één contactpersoon voor zowel je persoonlijke als werkgerelateerde financiële situatie? Of klop je hiervoor bij verschillende personen aan? Maak ook op dat vlak een stand van zaken op!

Vraag 5: Legt de bankier alles begrijpelijk uit?

Het is cruciaal dat jij weet wat er met je geld gebeurt, dat je begrijpt wat een bank je aanbiedt.

Transparantie en heldere communicatie is in jouw vak van levensbelang. Diezelfde duidelijkheid mag je ook van jouw bank eisen! Een klare kijk op je financiële situatie geeft je namelijk de gemoedsrust om je volledig te focussen op je professionele activiteiten.

Vraag 6: Hoe duurzaam is mijn bank?

Snel rijk worden, woekertarieven… dubbelcheck sprookjes die te mooi klinken om waar te zijn! Hoe gezond is de bank waar je je geld aan toevertrouwt? Houdt de bank in kwestie rekening met de ecologische, sociale en culturele gevolgen van hun doen en laten? Fijn om dezelfde duurzame waarden te kunnen delen!

Vraag 7: Geeft de bankier me enkel wat ik nodig heb?

Jezelf dubbel verzekeren, heeft geen zin. Bijvoorbeeld je hoeft je niet nog eens te verzekeren voor de dingen waarvoor je via je sui generis statuut ook voor verzekerd bent.

Het komt erop aan om op alle vlakken verzekerd te zijn die vandaag én morgen voor jouw situatie van tel zijn! Maar één keertje is meer dan genoeg.

Vandaar het belang van een continue opvolging. Durf je bankier gerust te vragen hoe vaak hij/zij jouw geldzaken onder de loep neemt om die dan samen met jou te overlopen. Ook jouw leven staat namelijk niet stil.

 

 

Het belangrijkste advies: maak een keuze waar je jezelf goed bij voelt.

Kies een bankier die je vertrouwt. Iemand die je inzicht geeft en je financiële zaken nauwgezet opvolgt. Heb je dat gevoel nu niet, dan belet niets of niemand je om de zoektocht naar de juiste bank voor jouw specifieke situatie verder te zetten!

 

Auteur

Steve Wagemans

dinsdag 19 maart 2019